הדרמה בפייסבוק – תקלה או הצלה?

כולנו חווינו ביממה החולפת את התקלה הנרחבת בכלל האפליקציות שמציעה פייסבוק, לרבות שירות המסרים המיידיים ווטסאפ וגם אינסטגרם, אשר נגרמה על פי הודעת החברה כתוצאה משינויים בתצורת הנתבים (routers) שאחראים על העברת מידע בין חוות השרתים של החברה (להסבר מקצועי מפורט יותר ראו כאן). התקלה נפתרה רק לאחר שהמהנדסים של החברה השיגו גישה פיסית לחדר השרתים.

השיח אודות התלות של הציבור הרחב בפלטפורמות הענק והשליטה שלהן באספקטים שונים של חיינו התפרץ כדרכו ברשת כהר געש בעקבות האירוע, אך דווקא מעניין להסתכל על הדברים מזווית שונה.

כתוצאה מהדרמה קרה דבר הגיוני ומתבקש מאליו – מיליוני משתמשים נהרו לטוויטר ובמקביל הורידו אפליקציות חלופיות: טלגרם (Telegram) וסיגנל (Signal). ראו בבלומברג:

Signal and Telegram, two private messenger apps, saw downloads and user sign-ups soar during the extended downtime of Facebook Inc.’s network of apps and services. Millions of new users joined the Edward Snowden-endorsed Signal on Monday, it said on Twitter. Telegram, whose functionality closely mirrors that of WhatsApp, surged 55 places to top the U.S. iPhone download chart, according to Sensor Tower.

Facebook’s loss turned into a gain for other social media. Twitter Inc.’s network stayed online, with Chief Executive Officer Jack Dorsey tweeting his endorsement of Signal as a suitable WhatsApp alternative and amplifying Snowden’s urging of his followers to move away from the Facebook-owned app. Thousands of rooms on audio-chat app Clubhouse had people talking about the outage, a spokeswoman for the service said, adding that all its main metrics rose.

המופע שנגלה לנגד עינינו מנפץ את הטענה לתלות של הצרכנים – שיודעים לאתר בזריזות חלופות מצוינות בשעת הצורך – בענקית מקליפורניה, הנמצאת תחת זכוכית המגדלת של הרגולטורים ובתי המשפט ברחבי העולם.

יתכן דווקא שהתקלה החריגה שהסבה לפייסבוק נזקים במילארדי דולרים, עשויה לסייע לה להיחלץ מתביעת ענק שהגישה נגדה באחרונה רשות הסחר הפדראלית (FTC) בטענה שמדובר במונופול המנצל לרעה את מעמדו בשוק באופן העלול להפחית את התחרות בעסקים או לפגוע בציבור.

המדובר בתביעה מתוקנת שהגישה ה-FTC, לאחר שהתביעה המקורית סולקה משום שלא הדגימה, בראש וראשונה, כי פייסבוק היא אכן מונופול בשוק הרשתות החברתיות (כאן למעמיקים). הגיוני: אם אינך מונופול – אז גם אינך מונופול שמנצל את מעמדך לרעה.

אינדיקציה חזקה לכך שחברה אינה מחזיקה בכוח שוק מספיק משמעותי ודומיננטי היא קיומן של חלופות ריאליות אחרות העומדות בפני הצרכנים מלבד התקשרות עם אותו הספק. המקרה הנוכחי מוכיח כי בכל הנוגע לפייסבוק, חלופות כאלה אכן קיימות.

מעז, כך נראה, יצא מתוק.

***

ואחרי התקלה, הסרטון הזה ממש משעשע:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *